Regler för Saloon SM 2015

Ändringar sedan förra året markerat med rött.


SM Saloon körs enligt
 Sveslots allmänna tävlingsreglemente samt med följande tillägg: 


I Saloon SM körs 12 deltävlingar men på 6 tävlingsdagar i klassen Production 24. En deltävlingarna ska vara körlängd 5 minuter den andra bestämmer arrangören. Arrangören anger i samband med startlistan längden på andra deltävlingen vilken tid som ska köras. Alla deltävlingarna räknas i tabellen. 


Race 1:

Besiktning: Besiktningen skall vara öppen minst 45 minuter. Besiktning ska ske på alla punkter som reglementet föreskriver och sköts av arrangören. En på förarmötet utsedd Sveslot-representant kan kontrollera besiktningen.

Bilarna besiktigas på nedsänkt platta. Chassi och kaross ska märkas på lämpligt sätt eftersom dessa inte får bytas under tävlingens gång.

 

Kval 1: 1 min minutkval (antal varv). 1:an får 3p, 2:an 2p och 3:an 1p.     

Final: Finalerna körs med 5 minuters stint.

Poäng för Race 1: 30, 27, 25, 23, 21, 20, 19, 18, 17, 16, 15, 14, 13, 12, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, samt 1 till alla övriga deltagare

Efter avslutat race ska det vara 45 min mekpaus med ström på banan innan race 2.

 

Race 2:

Besiktning: Besiktningen skall som minst vara öppen under de sista 30 minuterna av mekpausen. Besiktning ska ske på alla punkter som reglementet föreskriver och sköts av arrangören.

En på förarmötet utsedd Sveslot-representant kan kontrollera besiktningen.

Bilarna besiktigas på nedsänkt platta. Chassi och kaross ska märkas på lämpligt sätt eftersom dessa inte får bytas under tävlingens gång.

 

Kval 2: 1 min varvtidskval. 1:an får 3p, 2:an 2p och 3:an 1p.     

Final: Finalerna körs enligt tid som anges i samband med startlistan publiceras.

Poäng för Race 2: 30, 27, 25, 23, 21, 20, 19, 18, 17, 16, 15, 14, 13, 12, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, samt 1 till alla övriga deltagare

 

Den sammanlagda körtiden skall vara minst 48 min i inbjudan.

Ändring av körtider kan ske under ett förarsammanträde om minst 2/3 av förarna så önskar.

Första start ska ske senast kl. 10.00. 

Warmup-tiden inför varje heat ska vara 1 minut.

Tävlingen inleds med förarsammanträde senast 15 minuter innan besiktningen av bilarna i första racet öppnar. Detta ska stå med i tidsschemat i tävlingsinbjudan.

Juniorerna kör tillsammans med seniorerna, men deras poäng räknas separat. Junior är man till och med det år då man fyller 17 år, alla övriga är seniorer.

Vinnare av Saloon SM är den som samlar flest poäng under säsongen (5 deltävlingar räknas). Vid lika totalpoäng vinner den med flest högsta poäng i deltävlingarna. Har man lika många högsta poäng, vinner den med flest näst högsta poäng etc. Poäng delas ut till svenska förare anslutna till Sveslot klubb samt alla utländska förare.

Vid Sveslots årsmöte delas pokaler ut till de tre totalt bästa seniorerna och till de tre totalt bästa juniorerna. Dessa blir Svensk-mästare Saloon/Svensk juniormästare Saloon. 
Sveslot rekommenderar att alla juniorer får priser (t.ex. karosser eller andra slotracingprylar). Om concourse-pris kommer att delas ut, ska detta stå med i inbjudan. 

Sista anmälningsdag i Salooncupen sk a vara lördagen en vecka innan tävlingen, och startlistan ska på söndagen (6 dagar före tävlingen) publiceras på Sveslots hemsida. 
Tävlingsledningen kan ställa in en tävling om antalet anmälda är färre än det antal startande som behövs för tävlingens genomförande. Minsta antal deltagare ska meddelas i inbjudan. 

Startavgiften ska vara 50 per race, vid efteranmälan dubbel startavgift. Efteranmälda lottas ihop med övriga startande. Priser utgår i båda racen.


Ingen reparation eller förändring av bilen som innefattar bruk av verktyg eller utrustning är tillåtet under spårbyten. Det är ej heller tillåtet att byta delar. 
T.ex: Det är tillåtet att trycka in en nål, men inte att byta den. Det är tillåtet att "buckla ut" en kaross, men inte att förstärka eller laga den med tejp. Det är inte tillåtet att olja lager eller applicera kemikalier på däcken. 
Den som bryter mot denna regel får 10 varvs avdrag. 

Depån är sluten under tävlingen. Ingen förare får ut bilen mellan kval och heat. Undantag görs endast för junior som kört sönder bilen, så att den måste repareras för att kunna starta i finalheatet. Det är tillåtet att reperera sin bil under uppvärmningen. Om någon förare har mekat med bilen under uppvärmningen, ska bilen efterbesiktigas på startlinjen. 

Förare som uppträder osportsligt kan diskvalificeras
.


Tekniskt reglemente:

Production 1/24: Se Sveslots reglemente med följande undantag: 

Juniorer får även köra med 16D/S16D-motorer med följande specifikationer: 

Endast keramiska fullhöjds singelmagneter. Magneter får limmas, men ej shimsas. Uttag för bakaxeln får göras i magnet och kanna. Kullager är tillåtna. Motorn får renoveras med standarddelar. 
Ankaret ska ha en minimum diameter av 13,03 mm och minimum stacklängd av 12,4 mm. Lindningen ska vara minst 60 varv med AWG-tråd 28, 29 eller 30. 

Tekniska specifikationer Production 1/24